|
Demo online programu PRZEGLĄD 24
Podstawowe informacje
Umieściliśmy niżej połączenia do demonstracji ilustrujących działanie programu PRZEGLĄD. Mogą Państwo wybrać interesujące zakresy. Wszystkie prezentacje zawierają efekty dźwiękowe.
Prezentacje dla poszczególnych zakresów były tworzone w trakcie powstawania kolejnych wersji programu PRZEGLĄD - stąd napisy na okienkach odzwierciedlają numerację wersji. W 2022 roku program PRZEGLĄD został ponownie napisany z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi programistycznych. Kształt programu i jego właściwości nie zmieniły się. Obsługa programu wciąż jest taka sama. Postanowiliśmy pozostawić wersję demonstracyjną w jej ,,historycznym" kształcie, aby przybliżyć także etapy rozbudowy programu, którego ostateczny kształt jest odpowiedzią na propozycje Użytkowników. Znaczna część programu PRZEGLĄD to przekazane nam pomysły Koleżanek i Kolegów z Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
|
|
|
|
1. Rozpoczynamy pracę z programem PRZEGLĄD
Pierwszą czynnością po zainstalowaniu programu PRZEGLĄD jest wybór współpracującego
edytora tekstu. Może to być nasz ulubiony edytor, z którego korzystamy na codzień.
W każdej chwili można zmienić edytor współpracujący z programem PRZEGLĄD.
Czas prezentacji: 2 min. 20 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
|
|
2. Elektroniczne protokoły kontroli obiektu
Elektroniczne protokoły umożliwiają tworzenie danych dla wszytkich zakresów technicznych
okresowej kontroli, rocznej i pięcioletniej. Protokoły wypełnia się: wpisując dane do pól
tekstowych, wybierając przyciski opcji lub pozycje z listy. Czynności zabezpieczające
określamy zgodnie z kwalifikacją zawartą w rozporządzeniu "w sprawie warunków
technicznych użytkowania budynków mieszkalnych". Wybór powinien być dokonany z
zachowaniem pierwszeństwa dla robót mających na celu: eliminację zagrożenia
bezpieczeństwa, zabezpieczenia przeciwpożarowego budynku, spełnienia wymagań
ochrony środowiska. Także ta operacja została zautomatyzowana.
Czas prezentacji: 3 min. 20 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
|
|
3. Przepisy i orzeczenia
Korzystając z komend menu "Wiedza/Przepisy" możemy zapoznać się z najnowszymi
przepisami i orzeczeniami sądów, które dotyczą zagadnień przeglądów obiektów
budowlanych. Dla przepisów stworzono dwa wykazy: przepisy pierwszoplanowe i przepisy
uzupełniające.
Czas prezentacji: 3 min. 30 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
|
|
4. Edukacja i quizy
Najważniejsze zakresy edukacyjne programu PRZEGLĄD: kurs edukacyjny i instrukcja
kontroli obiektów. Obok przedstawionych narzędzi, rolę edukacyjną spełniają także: zbiory
przepisów i orzeczeń sądów, słownik terminologi, katalogii i opracowania hipertekstowe.
Quizy są atrakcyjną formą sprawdzenia wiedzy zawartej w materiałach edukacyjnych
programu PRZEGLĄD, zapewniają jednocześnie dobrą i ciekawą zabawę. Pełnią ważną
funkcję edukacyjną.
Czas prezentacji: 3 min. 35 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
|
|
5. Wydruk Książki obiektu budowlanego i formularzy protokołów
Program PRZEGLĄD zawiera komendy, które uruchamiają wydruk całej Książki obiektu
budowlanego. Jest możliwy druk dwustronny. Na stronie tytułowej KOB da się umieścić
własny opis: dane dotyczące właściciela obiektu, nazwę obiektu, adres, itd. Można
drukować formularze protokołów kontrolli z poszczególnych zakresów technicznych.
Czas prezentacji: 6 min. 10 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
|
|
6. Terminarz zadań
Terminarz zadań ułatwia rozplanowanie zadań do wykonania. Wszystkie zagadnienia
związane z harmonogramem przeglądów możemy mieć pod kontrolą: terminy, zakresy
przeglądów, itd.
Czas prezentacji: 5 min. 35 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
7. Nowe formularze
W siódmej wersji programu PRZEGLĄD powstały następujące, nowe formularze do
wypełniania elektronicznego i odręcznego: "Protokół kontroli estetyki obiektu i otoczenia",
"Informacja dla mieszkańców i użytkowników lokali o prowadzonej kontroli", "Dane osoby
uprawnionej do wykonania kontroli", "Lokalizacja i ocena bezpiecznego użytkowania
azbestu", "Inwentaryzacja wyrobów i miejsc zawierających azbest". Ulepszono wszystkie
protokoły pod względem merytorycznym.
Czas prezentacji: 2 min. 50 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
8. Nowe opracowania multimedialne
Powstały nowe opracowania: "Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych" (PKOB) -
usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, "Identyfikacja i inwentaryzacja azbestu"
- opracowanie multimedialne zagadnienia. W istniejących dotychczas materiałach
edukacyjnych: lekcjach, quizach, elektronicznych poradnikach - zmieniliśmy treść,
uwzględniając ostatnie zmiany w przepisach.
Czas prezentacji: 2 min. 40 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
9. Książka adresowa
"Książka adresowa" ułatwia przechowywanie danych osób i firm, z którymi Państwo
współpracują. "Książka adresowa" pomaga usystematyzować prowadzone kontakty. W
procesie kontroli obiektów budowlanych uczestniczy dosyć pokaźna grupa ludzi - warto więc
zadbać o to, by kontakty z nimi były uporządkowane.
Czas prezentacji: 2 min. 45 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
10. Kontrole konstrukcyjno-budowlane obiektów wielkopowierzchniowych
Ostatnie nowelizacje Prawa budowlanego zobowiązują właściciela lub zarządcę
do poddania obiektów kontroli okresowej: co najmniej dwa razy w roku, w terminach
do 31 maja oraz do 30 listopada w przypadku budynków o powierzchni zabudowy
przekraczającej 2 000 m2 oraz innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu
przekraczającej 1 000 m2. Kontrola powinna polegać między innymi na sprawdzeniu
stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe
wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas
użytkowania obiektu.
Czas prezentacji: 4 min. 10 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
11. Komunikaty i interpretacje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego
Komunikaty i interpretacje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego są żródłem cennej
wiedzy, która pomaga w prawidłowym utrzymaniu i właściwej kontroli obiektów
budowlanych.
Czas prezentacji: 1 min. 15 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
12. Krzyżówki PRZEGLĄDU
Nowe narzędzie mnemoniczne, pomagające zapamiętać terminologię kontroli obiektów
budowlanych. Krzyżowki PRZEGLĄDU składają się ze słów występujących w opisach
stanów technicznych obiektów. Opisy te są zawarte w protokołach kontroli obiektów
budowlanych. Podczas konstruowania krzyżówek korzystaliśmy głównie z definicji
prawnych poszczególnych terminów, znajdujących się w obowiązujących przepisach.
Czas prezentacji: 2 min. 15 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
13. Formularze dla stanu konstrukcyjno-budowlanego
Wprowdziliśmy nowe formularze dla najważniejszych typów budynków - z uwzględnieniem
przeznaczenia: mieszkalnego, biurowego, przemysłowego, administracji publicznej.
Osobno sporządziliśmy formularze dla kontroli 5 letniej i rocznej, osobno dla
kontroli wykonywanych do 31 maja i 30 listopada.
Czas prezentacji: 1 min. 50 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
14. Wycena kontroli obiektu budowlanego
Pomaga w szybkim sporządzaniu prostych kosztorysów kontroli obiektu budowlanego,
w każdym z zakresów wytyczonych przez Prawo budowlane. Tworzenie kosztorysów można
zautomatyzować, przenosząc dane z otwartego protokołu kontroli do formularza kosztorysu.
Informacje o wykonawcy wyceny są także wstawiane automatycznie. Tworzone kosztorysy
składają się z 3-ch części. Pierwsza część jest zawarta pod zakładką "Dane zleceniodawcy";
tutaj wpisujemy istotne dane dotyczące obiektu. W drugiej karcie - "Wartości liczbowe" -
umieszczamy dane, które są podstawą obliczeń kosztorysowych. Trzecia zakładka -
"Wykonawca wyceny", jak wskazuje nazwa, służy do umieszczania informacji o osobie,
która kosztorys utworzyła.
Czas prezentacji: 4 min. 55 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
15. Katalog obiektów
Wybierając komendę "Katalog obiektów" przywołamy okno, w którym można dopisać lub usunąć podstawowe
dane o obiekcie. Podstawowe dane o obiekcie to te, które znajdują się w początkowej części protokołu:
"ulica (lub miejscowość)", "budynek nr", "właściciel budynku", "zarządca budynku", "liczba mieszkań",
"liczba lokali i/lub pomieszczeń użytkowych i specjalnych", "charakterystyka pomieszczeń użytkowych i
specjalnych", "kubatura budynku", "powierzchnia zabudowy", "liczba kondygnacji", "technologia wykonania",
"rok budowy", "przeznaczenie budynku", "kształt budynku". Po otworzeniu formularza dowolnego protokołu,
możemy automatycznie wpisać podstawowe dane o obiekcie, naciskając na ikonę; tym samym proces tworzenie
protokołu został skrócony o kilka minut.
Czas prezentacji: 2 min. 50 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
16. Wyślij protokoły
Komenda "Wyślij (email) protokoły" ułatwia wysyłanie poczty elektronicznej z dołączonymi protokołami.
Ta możliwość programu PRZEGLĄD jest bardzo przydatna, gdyż pozwala na szybką wymianę dokumentacji
pokontrolnej: właściciel lub zarządca obiektu może uzupełnić wiedzę o stanie technicznym obieku,
uzyskując informacje z różnych źródeł, od różnych osób, które kontrolę wykonywały. Wykorzystując
informacje zapisane w elektronicznych wersjach protokołów można będzie wykonywać plany robót
remontowych automatycznie - im więcej będzie zebranych protokołów, tym dokładniejszy będzie
plan robót remontowych.
Po zidentyfikowaniu protokołu, wybraniu komendy "Wyślij (email) protokoły", program zapyta:
"Czy będą jeszcze dołączane, jako załączniki do emaila, kolejne protokoły?". Jeżeli odpowiemy
twierdząco, program nie wykonuje żadnych czynności, lecz czeka na otwarcie i sprawdzenie kolejnych
protokołów. Jednorazowo możemy zidentyfikować (i wysłać) do 20 protokołów.
Czas prezentacji: 1 min. 25 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
17. Odbierz archiwizację danych
Dwa stowarzyszone ze sobą polecenia: "Wykonaj archiwizację danych" i "Odbierz archiwizację danych".
Polecenie "Wykonaj archiwizację danych" czuwa nad prawidłowością przygotowania do archiwizacji
wszystkich plików utworzonych przez Użytkownika w programie PRZEGLĄD, natomiast polecenie
"Odbierz archiwizację danych" odbiera zarchiwizowane pliki z medium, na którym były przechowane,
najczęściej jest to CD-ROM lub pendrive. Archiwizację (backup) danych należy wykonywać regularnie,
zawsze po utworzeniu kilku nowych protokołów: mamy wówczas pewność, że nasza praca jest właściwie
zabezpieczona.
Czas prezentacji: 2 min. 35 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
18. Plan robót remontowych
Program komputerowy PLAN RR (Plan robót remontowych) - dołączony do programu PRZEGLĄD 11 -
umożliwia tworzenie planów robót remontowych automatycznie, w oparciu o protokoły wykonane
w programie PRZEGLĄD. Klasyfikacja robót jest zgodna z rozporządzeniem "w sprawie warunków
technicznych użytkowania budynków", z podziałem na stopnie pilności: naprawa główna (2 kategorie),
naprawa bieżąca (2 kategorie), roboty konserwacyjne. Przed wykonaniem planu należy wybrać:
obiekt budowlany, zakres robót, stopień pilności, a także wskazać, które protokoły mają być
uwzględniane - wykonane w ciągu: ostatniego miesiąca, w bieżącym roku, w ciągu 1 roku czy 2 lat.
Teraz wszystko odbywa się samoczynnie: kilkustronicowy Plan robót będzie gotowy w kilka minut.
Plan RR można wywołać bezpośrednio z programu PRZEGLĄD, stworzoną w tym celu komendą menu,
skrótem z klawiatury lub po naciśnięciu na ikonę.
Czas prezentacji: 3 min. 45 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
19. Superkwiz
Superkwiz jest zbiorem pytań qwizowych, zbudowanym w oparciu o przepisy, orzeczenia sądów, interpretacje
Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, odnoszące się do kontroli obiektów budowlanych.
Każdorazowo jest generowany inny, unikalny zestaw pytań. W ramach jednego kwizu pojawiają się
następujące typy pytań: Tak/Nie - należy wybrać jedną, z dwu możliwych opcji (tak lub Nie), Kilka odpowiedzi -
należy wybrać 1, 2, 3, 4 lub 5 prawidłowych odpowiedzi, Właściwa odpowiedź - należy wybrać jedną,
prawidłową odpowiedź.
Czas prezentacji: 2 min. 25 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
20. Kreator fomularzy kontroli obiektu budowlanego
Kreator jest prostym narzędziem ułatwiającym tworzenie wzorców formularzy kontroli dla wybranego
obiektu i wybranego zakresu technicznego. Proces tworzenia formularza przebiega zgodnie z
następującą kolejnością:
Najpierw wpisujemy numer (lub symbol) protokołu, (ewentualnie datę), nazwę - adekwatną do rodzaju i
przedmiotu kontroli, na przykład: Protokół kontroli stanu konstrukcyjnego zbiornika na wodę pitną,
Protokół kontroli instalacji elektrycznej przejścia podziemnego.
Lokalizacja obiektu, dane dotyczące właściciela i zarządcy są tworzone w dalszej kolejności.
Następnie wpisujemy dane charakterystyczne dla obiektu - jeśli występują: kubaturę obiektu,
powierzchnię zabudowy, liczbę kondygnacji; sami określamy jakie inne dane charakterystyczne
o obiekcie zapisać - dla tego zapisu przygotowano dwa zespoły, gdzie określamy tytuł
charakterystyki, a potem treść charakterystyki; treść można wpisać albo w jednej linii
(pierwszy zespół) lub w większej ilości linii (drugi zespół).
Treść kontroli wpisujemy w czterech panelach, w każdym panelu można wpisać dwa tematy,
łącznie osiem zespołów. Poszczególne tematy zapisujemy kierując się zasadą od największego
zakresu kontroli, wymagającego największego nakładu pracy (osoby uprawnionej) - do najmniejszego.
Zakończenie formularza zawiera elementy, które także występują w większości protokołów
znajdujących się w drzewie "Zakresy kontroli": kwestie dotyczące poprzedniej kontroli,
zgłoszenia pracowników i pozostałe sprawy formalne dotyczące wykonanej kontroli.
Czas prezentacji: 3 min. 35 sek.
Proszę kliknąć tutaj, aby rozpocząć prezentację.
|
|
21. Uaktualnienia
Zostały uaktualnione wszystkie przepisy i orzeczenia sądów, przywoływane komendą "Wiedza/Przepisy".
W ślad za zmianami w przepisach zostały także zaktualizowane elektroniczne publikacje, budowane
w oparciu o przepisy. Rozszerzyliśmy zakres pozostałych opracowań multimedialnych. W związku ze
zmianami przepisów, uległa zmianie zawartość protokołów kontroli (protokoły utworzone w
poprzednich wersjach można także otwierać i modyfikować w wersji aktualnej).
Często, podczas rozmów telefonicznych, upominali się Państwo o taką komendę, która będzie
umożliwiała automatyczne kopiowanie utworzonych plików, zawierajacych protokoły, wyceny, i
inne ważne pliki tworzone przez Użytkownika, do nowej wersji programu. "Importuj" i "Eksportuj"
są odpowiedzią na to zapotrzebowanie. Komendą "Importuj" odbieramy pliki (importujemy) z poprzednich
wersji programu PRZEGLĄD, natomiast komendę "Eksportuj" stosujemy wtedy, gdy chcemy wyekspediować
pliki do nowej wersji programu. Działanie tych komend zostało rozszerzone, stosownie do podpowiedzi
dotychczasowych Użytkowników. Większość pozostałych narzędzi programu PRZEGLĄD została ulepszona.
Na przykład: w "Katalogu obiektów" wprowadziliśmy komendę "Zmień dane". W "Planie robót remontowych"
zmieniliśmy procedury wyszukiwania i segregowania danych.
|